Onderhoud
Het technisch onderhoud en herstelling van vliegtuigen en helikopters (MRO = Maintenance, Repair & Overaul) is via EASA Europees gereglementeerd. Men maakt onderscheid tussen de technicus voor het eerstelijnsonderhoud (Categorie A) en het zwaar onderhoud (Categorie B) in de loods.
De ingenieur zorgt voor de planning en de opvolging van het onderhoudsproces, inclusief optimalisatie.
Meer info over de jobs binnen de MRO.
Productie en assemblage
De technicus staat in voor de productie, de assemblage, de modificatie en het testen van vliegtuigconstructies, – systemen en onderdelen. De ingenieur zorgt voor de ontwikkeling, de planning en de opvolging van het productieproces, inclusief optimalisatie, innovatie en IT-integratie.
Kwaliteitszorg
De luchtvaartindustrie wordt gekenmerkt door
strenge internationale kwaliteitsnormen.
Kwaliteits- en veiligheidscoördinator zijn dan ook uiterst
belangrijke functies binnen luchtvaartbedrijven. Deze bedrijven
krijgenbovendien regelmatig bezoek van een externe auditor of
een adviseur.
Onderzoek en ontwikkeling
Het fundamenteel onderzoek naar nieuwe technologieën, materialen en processen gebeurt vooral binnen een universiteit. Voor toegepast onderzoek, innovatie en ontwikkeling werken ingenieurs in KMO-luchtvaartbedrijven samen met zowel universiteiten als hogescholen.
Luchthaventechniek
De technische luchthavenuitrusting is zeer divers,
gaande van platform- en gebouwuitrusting tot en met systemen voor
climatisatie, energiebezuiniging, IT, communicatie, navigatie- , bewaking
en beveiliging.
Technici en ingenieurs uit verschillende disciplines zorgen hierbij voor
installatie, onderhoud en herstelling.
Technisch Management
Een industrieel luchtvaartbedrijf wordt operationeel geleid door een ingenieur of een technisch manager, bijgestaan door projectleiders en supervisors., met bijzondere aandacht voor regelgeving, klantgerichtheid, optimalisatie, IT-integratie, integrale kwaliteit, human factors en veiligheid.